وظایف سردفتر در عقد طلاق
وظایف سردفتر در عقد طلاق
2020-07-30
انجام عقد آریایی، عقد زرتشتی یا باستانی چیست؟
2020-10-30

وظایف سردفتر در عقد ازدواج

وظایف سردفتر در عقد ازدواج

وظایف سردفتر در عقد ازدواج

وظایف سردفتر در عقد ازدواج چیست؟

سردفتران دفاتر ازدواج و طلاق وظایف و تکالیفی بر عهده دارند که باید در عقدها انجام دهند، در این مطلب قصد داریم وظایف سردفتر را در عقد ازدواج توضیح دهیم. شما میتوانید برای مشاهده وظایف سردفتر در طلاق را نیز در مطلبی که قبلا منتشر کرده ایم مشاهده کنید.

وظایف سردفتران در عقد ازدواج

  • اخذ گواهی پزشکی معتبر مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • اخذ گواهی پزشکی معتبر مبنی عدم ابتلا به بیماریهای مسری
  • واکسیناسیون زوجین، قبل از ثبت ازدواج
  • اخذ اجازه نامه مخصوص دولت ( وزارت کشور ) قبل از ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

مطالبه و اخذ گواهی پزشکی معتبر مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماریهای مسری ( سیفلیس ، تالاسمی و …) و نیز واکسیناسیون زوجین، قبل از ثبت ازدواج (ماده ۲۳ ). فهرست بیماریهای مد نظر قانون از سوی وزارت بهداشت به دفاتر اعلام میگردد.

در اجرای ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، دفاتر ازدواج مکلفند قبل از ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اجازه نامه مخصوص دولت ( وزارت کشور ) را اخذ نمایند. با توجه به عدم نسخ ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳در خصوص ازدواج مجدد، دفانر ازدواج کما فی السابق مکلفند قبل از ثبت ازدواج مجدد مردان متاهل، حکم صادره از سوی دادگاه خانواده در خصوص تجویز ازدواج مجدد را مطالبه نمایند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و مدارک طلاق به بخش مربوط به “شرایط و مدارک ثبت ازدواج و طلاق” مراجعه کنید.

در صورت تخلف چه میشود؟

متخلف از انجام تکالیف مورد اشاره، در قوانین سابق با مواردی همچون حبس تادیبی، جریمه نقدی و انفصال موقت و نهایتا” با رعایت شرایط و دفعات ارتکاب تخلف به لغو پروانه سردفتری محکوم می شد. و مورد اخیر با توجه به حساسیت های شغلی عزیزان سردفتر و موقعیت اجتماعی ایشان، نسبت به قانون جدید، به نظر نزدیکتر به صواب بود.

در قانون سابق برای سردفتری که بدون اخذ حکم دادگاه اقدام به ثبت ازدواج مجدد میکرد مجازات حبس تا یکسال و تعقیب کیفری وی (حتی در صورت گذشت همسر اول مرد ) پیش بینی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = چهار

تماس با ما
موقعیت ما