وظایف سردفتر در عقد ازدواج
وظایف سردفتر در عقد ازدواج
2020-07-30
وکالت طلاق در عقدنامه چیست؟ حق وکالت برای طلاق زن در عقدنامه چطور است؟ اجازه طلاق زن در عقدنامه ممکن است؟
2020-12-02

انجام عقد آریایی، عقد زرتشتی یا باستانی چیست؟

انجام عقد آریایی، عقد زرتشتی یا باستانی چیست؟

انجام عقد آریایی، عقد زرتشتی یا باستانی چیست؟

 

عقد آریایی یا باستانی، مطابق با آنچه در آیین باستانی زرتشت برای پیوند زناشویی مرسوم بوده است، در عصر حاضر دوباره رواج یافته و طرفداران بسیاری در میان زوج های جوان و خانواده شان، پیدا کرده است.

عقد آریایی که امروزه شاهد آن هستیم، یه تفاوت بزرگ و اصلی با شکل اصیل عقد باستانی دارد، و آن این است که متقاضیان انتظار دارند انجام عقد آریایی توسط عاقد شرعی انجام شده و به صورت معمول در دفاتر ثبت ازدواج، رسمی شود، در دوران باستان این عقد توسط بزرگان دین زرتشت انجام می شده است.

عقد آریایی از مفادی مبتنی بر بیان تعهد و وفاداری در عشق و زندگی مشترک به زبان فارسی تشکیل شده است.

عقد آریایی در دفترخانه ازدواج از لحاظ قانونی مورد قبول نیست.

انجام عقد آریایی به ویژه به جای عقد شرعی، همراه با ثبت و انجام عقد باستانی در دفاتر ازدواج، تخلف محسوب می شود. نمی توان در سند ازدواج، عقد را به صورت عقد باستانی ثبت کرد، به همین دلیل این آیین باستانی در مرتبه یک رسم تشریفاتی پذیرفته می شود.

البته لازم به ذکر است که عقد باستانی معمولا بلافاصله بعد از عقد محضری در همان دفترخانه یا در محل برگزاری جشن، انجام می شود و اجرای آن ماهیت نمادین و تشریفاتی دارد. عقد آریایی مراسمی ساده و زیبا است که بیانگر خلوص اعتماد و احترام میان زوج و زوجه است. البته در برخی از دفترخانه ها نیز، همان عقد شرعی را به زبان فارسی، جاری می کنند زیرا در محتوای خطبه فرقی میان این دو عقد نیست.

انجام عقد آریایی

انجام عقد آریایی

 

عقد آریایی، مراسم و آیین انجام عقد باستانی زرتشتی، چگونه است؟

عقد آریایی، بیشتر از آنکه بر مبنای یک باور قلبی باشد، مانند بسیاری از مراسم و آیین های اجتماعی و فردی، ریشه در مد داشته و صرفا به عنوان یک بخش از مراسم مد روز، مانند سایر بخش های مراسم عقد و ازدواج، انجام می شود. شاید به نظر برسد مخالفت با انجام عقد زرتشتی متعصبانه بوده و بر مبنای ادعای برتر بودن عقد شرعی و محضری بر رسم زرتشتی است اما اگر عمیق تر بنگریم، انجام عقد آریایی صرف نماد و مد، به نوعی تقلیل ارزش آیین باستانی زرتشت در حد سور و بساط جشن است.

مطالب مفید: مدارک عقد ازدواج

عقد آریایی، در باطن، نسخه فارسی عقد شرعی است.

زبان عقد اریایی از زبان فارسی سلیس است و یکی دیگر از دلایل اصرار متقاضیان بر انجام عقد باستانی به خاطر همین فارسی بودن زبان عقد و خطبه عقد است. خطبه عقد در مراسم عقد باستانی، تقریبا مشابه با عقد در آیین مسیحیت، با بیان تعهدات و جملات فارسی توسط عروس و داماد انجام می شود.

این خطبه ها در واقع قسم بر عهد و وفاداری میان عروس و داماد است و در بطن و محتوا مانند عقد در هر دین و آیینی، پاسدار احترام متقابل میان زن و شوهر و بیان و سوگند بر عهد و وفاداری در زندگی مشترک است که در اسلام این آیین به شکل توسط عاقد به وکالت از عروس و داماد انجام می شود و عروس و داماد، با بیان لفظ “بله” یا “آری”، موافقت و تایید خود را اعلام می دارند.

انجام عقد باستانی ایران

انجام این عقد در محضر، معمولا به صورت رایگان بوده و آن را با عقد شرعی یکی دانسته با این تفاوت که به زبان عربی از جملات فارسی برای بیان تعهد استفاده می شود.

در برخی از دفترخانه ها نیز، بلافاصله بعد از انجام عقد شرعی، دوباره همان عقد را به زبان فارسی انجام می دهند و این خطبه فارسی، همان مراسم عقد آریایی است.

مطالب مفید: ليست آزمايشگاه‌های قبل از ازدواج تهران

زبان عقد آریایی چیست؟

 

البته که زبان عقد آریایی فارسی است اما برخی الفاظ آن، به علت باستانی بودن، با فارسی معیار، تفاوت دارد در انجام عقد آریایی از واژگانی چون نوشاد، اروس و پیمان بان، استفاده می شود که بترتیب به معنای داماد، عروس و عاقد است.

عقد باستانی بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و در وجهه حقوقی، معادل عقد شرعی نیست و بنابراین برای ثبت عقد در محضر و دفاتر ازدواج و طلاق، انجام عقد شرعی بر مبنای دین عروس و داماد، الزامی است.

در هنگام ترجمه عقد شرعی به زبان فارسی هنگام انجام عقد باستانی، از اشعار حافظ و مولانا نیز استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که متقاضیان عقد آریایی، نه با عقاید اسلام ستیزی یا نژادپرستانه در مخالفت با زبان عربی، بلکه برای درک بهتر پیمان عقد، تعهد با جملات زبان مادری و بر اساس آیینی باستانی و هزاران ساله انجام می شود که منافاتی با شرع ندارد.

سند ازدواج ثبت شده در دفاتر مجاز ازدواج، مدرک حقوقی معتبر برای مراجع قضایی است.

آنچه در مراجع حقوقی و قضایی، به عنوان سند ازدواج، رسمیت دارد، سندی است که در دفترخانه ازدواج و طلاق، تنظیم و تایید شده و توسط عروس و داماد، شاهدین و والدین مشروع، و سردفتر، امضا شده باشد.

انجام خطبه عقد به زبان فارسی

به نظر می رسد، خود دفترخانه ها نیز تا حد زیادی در ترغیب متقاضیان ازدواج برای عقد باستانی، نقش دارند زیرا برخی از دفاتر ثبت ازدواج، برای همگام شدن با تشریفات مد روز، برگزاری و انجام عقد آریایی را در میان تشریفات عقد زوجینی که برای عقد به دفترخانه رجوع می کنند، ارائه و معرفی می کنند.

چرا با عقد آریایی مخالفت می شود؟

فارغ از تمام جنبه ها، آنچه در رواج عقد آریایی، نامطلوب به نظر می آید، این است که انجام این آیین با هدف پیروی از تاریخ و احترام به آیین باستانی نبوده و غالبا یک تقلید تحت تاثیر مد است. به همین دلیل بسیاری از روش های جعلی و مناسک تحریف شده و غیر اصل، کم کم به این مراسم افزوده شده و شیوه ای دیگر مانند سبک برگزاری جشن عروسی به خود می گیرد.

نتیجه گیری

انجام عقد باستانی در دفاتر ازدواج، تخلف است اما در تالار یا خانه، از لحاظ قانونی، مشکلی ندارد و به نوعی جزء جشن محسوب می شود چه اشکالی دارد که عروس و داماد، به زبان فارسی و مادری خود، سطرهای تعهد و عشق و احترام به یکدیگر را بازخوانی کرده و برای قبول مسئولیت ازدواج در قبال هم، سوگند یاد کنند؟

همچنان اما، باید در نظر داشت که عقد باستانی جایگزین عقد شرعی نیست و عقدنامه رسمی که سندیت قانونی دارد، در طی مراسم عقد شرعی توسط عاقد مشروع و حق که اجازه جاری کردن خطبه عقد را دارد با امضای شاهدین و زوجین و امضا و مهر ثبت دفترخانه ازدواج رسمی، تنظیم و ارائه می شود که به عنوان مدرک معتبر گواه بر حق و حقوق زوجین، در محاکم قضایی اعتبار دارد.

عقد آریایی یا زرتشتی هر دو یکی هستند؟

بله عقد آریایی، زرتشتی یا باستانی همه یکی هستند.

آیا عقد زرتشتی انجام میشود؟

عقد باستانی معمولا بلافاصله بعد از عقد محضری در همان دفترخانه یا در محل برگزاری جشن، انجام می شود و اجرای آن ماهیت نمادین و تشریفاتی دارد.

2 Comments

  1. کتایون گفت:

    سلام. شما مجموعه ای از خدمات رو انجام میدید یا فقط برای اتاق عقد و خطبه ازدواج فعالیت دارید؟ نیاز به آرایشگاه خوب دارم؟

    • دفتر ازدواج گفت:

      سلام دوست عزیز
      ما فقط در زمینه خطمات برگزاری مراسم عقد و اتاق عقد فعالیت داریم و قدیمی ترین دفتر ازدواج و طلاق شهریار هستیم. برای پیدا کردن آرایشگاه ها میتونید به سایت ایران آموزشگاه یا صفحه زیر مراجعه کنید.
      کلاس آریشگری در شهریار و اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 3 =

تماس با ما
موقعیت ما