انجام عقد آریایی، عقد زرتشتی یا باستانی چیست؟
2020-10-30
حق مسکن در عقدنامه چیست؟ حق مسکن زن در عقدنامه – اجازه مسکن زن در عقدنامه چیست؟
2021-01-02

وکالت طلاق در عقدنامه چیست؟ حق وکالت برای طلاق زن در عقدنامه چطور است؟ اجازه طلاق زن در عقدنامه ممکن است؟

وکالت طلاق در عقدنامه چیست؟ حق وکالت برای طلاق زن در عقدنامه؟ اجازه طلاق زن در عقدنامه

وکالت طلاق، همان حق طلاق است که در عقدنامه ثبت شده و از طرف زوج به زوجه اعطا می گردد.

به موجب این حق، زوجه می تواند راسا و یک طرفه در غیاب زوج برای طلاق اقدام کرده و برای متارکه نیازی به موافقت زوج ندارد.

گاهی برای اختیار طلاق زوجه، شرایطی قید می شود و گاهی نیز این وکالت به صورت بی قید و شرط و بلاعزل است.

وکالت طلاق در عقدنامه چیست؟

حق وکالت برای طلاق زن در عقدنامه

وکالت طلاق یا همان حق طلاق، حقی است که در هنگام انجام عقد یا پس از آن، با توافق زوجین، به درخواست زوج، در عقدنامه و سند ازدواج، به عنوان جزئی از شروط ضمن عقد، ثبت و امضا می شود.

وکالت طلاق، به زوجه اختیار لازم برای طلاق یک طرفه و بدون نیاز به تایید و حضور زوج را می دهد.

وکالت طلاق، کشمکش ها و جدال های هنگام طلاق را بر سر حق و حقوق زوجه و یا مخالفت زوج با جدایی، از میان بر می دارد و روند طلاق را برای زن، تسریع و تسهیل می کند.

وکالت طلاق در عقدنامه

وکالت طلاق، بر چه شرایطی تعلق می گیرد؟

وکالت طلاق برای زوجه، می تواند به صورت وکالت تام و بلاعزل باشد یا اینکه موقتی و یا منوط به شرایطی خاص؛ بر اساس نوع وکالت طلاق و شرایطی که برای آن قید می شود، زوجه می تواند تنها و مستقل از حضور و تایید زوج، به محاکم قانونی و رسمی برای ثبت دادخواست طلاق رجوع کرده و مراحل جدایی را در منظر قانونی، به جریان اندازد.

لازم به ذکر است که معمولا آنچه به عنوان وکالت طلاق، به زوجه واگذار می شود، حق طلاق دائمی و بلاعزل است که در این صورت زوج هرگز نمی تواند این وکالت را از زوجه، سلب نماید.

امروزه وکالت طلاق برای زوجه، کم کم به یک امر عادی بدل شده و دیگر تابو نمی باشد. در زمان گذشته که خود مساله طلاق امری قبیح دانسته می شد و به ویژه درخواست طلاق از جانب زن هیچ معنا و جایگاهی نداشت، مسلما مفهوم حق طلاق زوجه نیز، متعارف نبود هرچند که امکان آن از لحاظ شرعی همواره وجود داشته است.

 

انجام عقد آریایی چیست؟

آیا وکالت طلاق در عقدنامه، نشان دهنده عدم تعهد به زندگی مشترک است؟

اهمیت حق طلاق برای زن، برای اعتماد دختران و زنان به ازدواج، موثر است، شاید باورش سخت باشد که چگونه وکالت طلاق برای زوجه می تواند عاملی برای ترغیب زنان به ازدواج باشد، شاید حتی اینطور برداشت شود که درخواست حق طلاق از عدم تمایل زن به ادامه زندگی ناشی می شود و یا حتی مقدمه ای برای اهمیت ندادن به زندگی مشترک یا علت تسهیل طلاق و بیشتر شدن آمار متارکه باشد، اما اگر از زاویه دیگری به بستر حقوقی ازدواج برای زنان، بنگریم، می بینیم که حق طلاق می تواند، برخی موانع و ترس هایی را که بر سر راه ازدواج قرار دارد، رفع کند

حق طلاق یا تردید برای ازدواج؟!

 

همانطور که می دانیم، حق و اختیارات مرد پس از ازدواج، می تواند محدودیت های زیادی را برای زن به بار آورد، شاید در گذشته مفهوم محدودیت ناشی از اختیارات مرد در ازدواج، هیچ تعریفی نداشت اما در زندگی مدرن و با توجه به نقش زنان در تمام جنبه های اجتماعی، تحمل و پذیرش محدودیت هایی که از این اختیارات ناشی می شود، برای غالب زنان و دختران، ممکن و موجه نبوده و لذا ترس از این محدودیت ها و در نتیجه از بین رفتن اختیار برای مسیر آینده زندگی و حریم شخصی، یکی از مقوله های روانی و حقوقی است که ذهن زنان را برای تمایل به ازدواج، دچار احتمالات و افکار منفی و بازدارنده می کند و به موجب آن، نه تنها تمایل به ازدواج در بین دختران و خانواده دختران، کاهش می یابد، بلکه حتی موجب انزجار آن ها از تاهل می شود.

اما وکالت طلاق، مانند یک ضمانت رسمی و محکم برای زن محسوب می شود تا هر زمان احساس کرد در روند زندگی مشترک، حرمت و عزت نفس و برنامه های شخصی و فردی اش، به خطر افتاده و وجودش قربانی سوء استفاده مرد از اختیاراتش شده، به راحتی و بدون دردسر و رها از مخالفت زوج، برای تغییر زندگی و خروج از عهد زناشویی اقدام کند و این اختیار، موجب از بین رفتن بسیاری از همان افکار منفی در مورد محدودیت های احتمالی پس از ازدواج و عدم امکان خلاص شدن از بار این محدودیت ها شده و زوجه می تواند به وکالت طلاق، به چشم یک قدرت و نیز یک راه نجات نه فقط برای متارکه بلکه برای تحکیم حقوق و حریم شخصی خود در اثنای زندگی، نگاه کرده و از این روی، اندکی بیشتر اعتمادش برای ورود به زندگی مشترک، جلب شود.

شرایط حق طلاق زوجه

وکالت طلاق در عقدنامه، مشروط یا غیر مشروط است؟

علاوه بر وکالت طلاق که به صورت توافقی از طرف زوج به زوجه داده می شود، در عقدنامه های رسمی، مفادی از پیش ثبت شده وجود دارد که برای واگذاری حق طلاق به زوجه، در شرایطی خاص و مشخص، می باشد، از جمله مفادی مانند آنچه در ذیل آمده است:

  • در صورت مفقود شدن زوج برای مدت معین، زوجه می تواند در غیاب زوج و به صورت یک طرفه برای طلاق اقدام کند.
  • اعتیاد زوج، یکی دیگر از شرایطی است که وکالت طلاق را برای زوجه، ممکن می سازد.
  • عدم توانایی زوج در انجام وظایف زناشویی یکی دیگر از این شرایط است.
  • ناتوانی زوج در بارورسازی زوجه، دلیل دیگری برای حق طلاق زن است.
  • محکومیت زوج به زندان برایمدتی خاص می تواند شرط دیگری برای وکالت طلاق زوجه باشد.

و …

البته لازم به ذکر است که تمام این شرایط، تک به تک برای اعطای وکالت طلاق به زوجه، باید هنگام عقد توسط زوج و زوجه امضا شود و در غیر این صورت، حتی با وجود شرایط مذکور، حق طلاق به زن تعلق نمی گیرد هرچند که دلیلی قابل استناد برای ثبت دادخواست طلاق توسط زوجه در محافل قضایی است.

وکالت طلاق بلاعزل و بی قید و شرط

گاهی زوج با قید شرایطی خاص مضاف بر شرایط مذکور در عقدنامه، شرایط حق طلاق برای زوجه را بیشتر می کند.

شرط طلاق غیابی از طرف زوجه

اجازه طلاق زن در عقدنامه

اما جدای از وکالت طلاق مشروط، حق طلاق بدون قید و شرط و همیشگی، یکی از مواردی است که هنگام انجام عقد یا بعدا توسط دفاتر ازدواج و طلاق رسمی، ثبت می شود که به موجب آن، اختیار زوج برای ممانعت از درخواست طلاق زوجه از بین رفته و زوجه بدون هیچ دلیلی، تنها با اتکا به  حق طلاقی که دارد، می تواند راسا برای متارکه اقدام کند.

به یاد داشته باشید که حق طلاق، وضعیت حضانت فرزندان را مشخص نمی کند و بر مهریه نیز اثری ندارد.

بنابراین حتی با وجود حق طلاق برای زوجه، توافق بر سر مال و اموال و حضانت فرزندان، موضوع جداگانه ای است و نیز درخواست طلاق زوجه، با دریافت مهریه توسط او، منافاتی ندارد.

باید در نظر داشت که وکالت طلاق برای زوجه، به معنای صلب حق و اختیار طلاق از زوج نبوده و همچنان، زوج می تواند یک صرفه و راسا، برای طلاق اقدام کند و مخالفت زوجه، با اتکا به حق طلاق، هیچ اعتباری نداشته و ممکن نیست.

1 Comment

  1. شهرزاد گفت:

    مرسی از توضیحات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − سه =

تماس با ما
موقعیت ما