شرایط و مدارک ثبت ازدواج و طلاق

مرحله اول

از کجا شروع کنیم؟



براي ثبت ازدواج ابتدا بايد زوجين با ارائه شناسنامه و كارت ملي و يك قطعه عكس ٣*٤ جهت اخذ معرفي نامه به مركز بهداشت به دفترخانه مراجعه نمايند، معرفي نامه ي دفترخانه داراي اعتبار نامحدود بوده و پس از مراجعه و گرفتن پاسخ آن از مركز بهداشت فقط ٣٠ روز فرصت جهت ثبت ازدواج وجود دارد و پس از آن نياز به تجديد آزمايش عدم اعتياد دارد.


مدارک

گام اول براي ثبت ازدواج



مدارك براي ثبت ازدواج:

  1. اصل شناسنامه عروس و داماد + كارت ملي + شناسنامه ي پدر عروس
  2. در صورت فوت پدر زوجه اصل گواهي فوت آن
  3. درصورت عدم حضور پدر زوجه، يا ارائه ي وكالتنامه محضري يا اجازه ي ازدواج از مراجع قضايي جهت ثبت الزامي ميباشد
  4. در صورت مطلقه بودن زوجه اصل سند طلاق يا رونوشت آن
  5. جواب آزمايش از مركز بهداشت
  6. يك قطعه عكس ٣*٤

مرحله سوم

امور قبل از مراجعه چیست؟



طبق قانون جديد براي مطالبه ي مهريه بدواً بايستي به دفترخانه اي كه سند ازدواج را صادر كرده مراجعه كرد، زوجين ميبايست قبل از مراجعه جهت ثبت ازدواج حتما در مورد نحوه پرداخت صداق بصورت عندالمطالبه يا عندالاستطاعه توافق نمايند كه در سند ازدواج ثبت شود.

 
ezdevaj-talagh2ezdevaj-talagh
 

نکات مهم قبل از ازدواج و طلاق


درباره مهریه چه چیزهایی باید بدانیم؟

نکات مهم در مورد مهریه

نحوه ي پرداخت آن بصورت عندالمطالبه يا عندالاستطاعه مي‌باشد. عندالمطالبه يعني هرزماني كه زوجه مهريه را خواست زوج بايد همان لحظه بوي بپردازد اما عندالاستطاعه يعني هرزماني كه زوج قدر به پرداخت بود مهريه را بپردازد اگر نداشت بايد تازمان دارا شدن وي صبر كرد. مهريه ي زوجه ميتواند هرچيزي كه ماليت دارد باشد اعم از سكه ي طلا يا پول يا شاخه گل يا هرچيز ديگري كه بتوان آن را تهيه كرد و ارزش مالي داشته باشد البته طبق قانون حمايت از خانواده مقدار مهريه را تا ١١٠ سكه بصورت عندالمطالبه و مازاد بر آن را به شرط ملائت زوج قرار داده است يا همان بصورت عندالاستطاعه كه البته ميتوان تمام مهريه را بصورت عندالاستطاعه قرار داد مشروط به توافق طرفين در مراسم خواستگاري

چنانچه مهريه بصورت مال غير منقول باشد ( ملك يا آپارتمان يا زمين ) حتماً بايستي بنام زوج بوده و سند قطعي داشته باشد در غير اينصورت بايستي بعنوان شرط ضمن عقد قيد شود كه در اينصورت حتماً قبل ازانجام جهت ثبت ازدواج با سردفتر مشورت لازم و مراحل و روند آن را جويا شويد تا در زمان ثبت و روز عقد در حضور حضار به مشكل ثبتي و اختلاف نظر بر نخوريد.

چند باور غلط وجود دارد درخصوص مهريه كه قابل اخذ نميباشد و به غلط در جامعه باب شده است بعنوان مثال زوجين درخصوص مهريه ميگويند كه يك واحد آپارتمان كه هرزمان زوج خريداري نمودبعنوان مهريه بنام زوجه نمايد. اين مهريه به هيچ وجه قابل اخذ نميباشد چون نه زمان آن مشخص است نه ارزش ملكي و نه محدوده ي مكاني آن ، پس شايان ذكراست اگر در خصوص مهريه بصورت ملك يا زمين توافق شد حتماً قبل از ثبت ازدواج آن را با سردفتر درميان بگذاريد.


درباره طلاق چه چیزهایی باید بدانیم؟

حتماً با اين موضوع برخورد كرده ايد كه فلان شخص حق طلاق دارد يا خانمي از همسرش حق طلاق گرفته است در واقع حق طلاق همان وكالت زوج به زوجه جهت ثبت طلاق در دفتر رسمي طلاق پس از اخذ مجوزات و گواهي عدم امكان سازش از دادگاه ميباشد اگر قصد اخذ حق طلاق داريد مباحثي مربوطه حقوق مالي و بذل و اخذ مهريه بوجود مي آيد كه حتماً قبل از انجام هركاري اين موارد را با سردفتر درميان بگذاريد تا توضيحات تكميلي جهت هماهنگي را دريافت فرمائيد. به اميد اينكه هيچ يك از زوجين در تمام دنيا با اين موضوع برخورد نكرده و كانون خانواده ي آنها هميشه گرم و به مهرباني باشد.

شروط ضمن عقد : با مرور زمان و بدليل بسياري از مسائل بوجود آمده زوجين درمورد شروط ضمن عقد مسائلي را مطرح ميكنند كه ذكر و دانستن آنها خالي از لطف نيست؛ بعنوان مثال حق اشتغال به تحصيل زوجه يا حق اشتغال بكار زوجه كه پس از ازدواج در صورت عدم توافق درمورد آن زوج ميتواند زوجه را از انجام آن منع كند يا تصميم گيري در مورد انتخاب محل سكونت كه تمامي تصميمات در مورد آن با زوج ميباشد در مورد اين موارد حتماً قبل از ازدواج از سردفتر درمورد آن ها مشورت لازم را بگيريد.



دفتر رسمی ازدواج 4 و طلاق 5 روح افزایی


دفتر ازدواج روح افزایی با بهترین خدمات در تمامی ایام هفته و در بهترین سطح کیفیت در ثبت ازدواج و طلاق در خدمت همشهریان اندیشه و شهریار و حومه آن هستیم.


رزرو نوبت عقد طلاق رزرو نوبت عقد ازدواج
تماس با ما
موقعیت ما